Uważaj na afrykańskie połączenia

Data: 13-01-2016    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

Uważaj na afrykańskie połączenia

Rzecznik konsumentów w Pile otrzymuje coraz więcej sygnałów od mieszkańców powiatu pilskiego o problemie tzw. „głuchych telefonów”, bądź nieodebranych połączeń z nieznanych numerów. Oddzwaniając na takie telefony możemy paść ofiarą oszustwa.

 



- Konsumenci informują, że tzw. „głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych – mówi Aleksandra Pęska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile. - Oszuści wykorzystują fakt, że w nocy zazwyczaj śpimy i nie słyszymy sygnału, a tym samym liczą na to, że użytkownik numeru oddzwoni z samego rana.

Na wyświetlaczu telefonu pojawiają się numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą sugerować połączenia krajowe, np. z Warszawy (22) bądź Płocka (24). Ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów. Zdarza się, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.

- Należy zwracać uwagę, na jaki numer oddzwaniamy - mówi Aleksandra Pęska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile. – Jeżeli nie spodziewamy się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na telefonie numer jest niespotykany lub zaskakująco długi należy zachować ostrożność. Nie powinno się oddzwaniać i odpisywać na takie telefony ponieważ za wykonane połączenia operator obciąży nas kosztami w rachunku, a są one bardzo wysokie.

Jeśli jednak takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, można złożyć reklamację do dostawcy swoich usług. Tryb i warunki reklamacji określa rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej. Należy jednak pamiętać, że jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik.

W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pile przy al. Niepodległości 33/35, tel. 67 2109 395 lub e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl.

 

Zapisz się na newsletter