Świadomy konsument w święta

Data: 16-12-2017    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

Świadomy konsument w święta Okres przedświąteczny to czas „szalonych zakupów”, dlatego warto przypomnieć o czym trzeba pamiętać robiąc świąteczne zakupy i prezenty.

Promocje.
W okresie przedświątecznym wiele sklepów wprowadza sezonowe promocje na niektóry asortyment. W pośpiechu wiele osób nie zwraca uwagi czy wypatrzona rzecz faktycznie zostanie sprzedana po promocyjnej cenie. Warto jednak zawsze zwrócić uwagę, jaka cena znajduje się na półce a jaka na metce czy opakowaniu. W przypadku gdy cena produktu będzie inna niż oznaczona to konsument ma bezwzględne prawo żądać sprzedania rzeczy po tej właśnie cenie. Sprzedawca nie może w takim wypadku bronić się pomyłką czy przeoczeniem – musi wydać produkt po wskazanej cenie, którą konsument kierował się podczas jego wyboru. Często konsumenci skarżą się, że podczas promocji sprzedawca zawyża początkową cenę towaru tak aby obniżka wydawała się bardziej atrakcyjna. W przypadku gdy cena została przez sprzedawcę specjalnie obniżona, towar nie był nigdy sprzedawany za taką kwotę, to takie zachowanie przedsiębiorcy może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji na mocy ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
 
Zgodnie z ustawową regulacją, praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.
Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów praktyka tego typu może zostać uznana za nieuczciwą i godzącą w prawa konsumenta, albowiem celem przedsiębiorcy jest w takim wypadku dezinformacja i wprowadzenie klienta w błąd co do faktycznej wartości produktu i kwoty, którą może „zaoszczędzić” podczas promocji.
 
Reklamacje
W ramach przedświątecznych zakupów konsumenci zakupują wiele przedmiotów, których jakość często okazuje się niewystarczająca. W sytuacji ujawnienia się wad produktu, zakupionego nawet w ramach promocji, konsument może realizować wszystkie kodeksowe uprawnienia z tytułu rękojmi za wady rzeczy: żądać naprawy bądź wymiany, odstąpić od umowy, lub złożyć oświadczenie o obniżeniu jego ceny.
Warto pamiętać, że termin na dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi to 2 lata.
 
Zwrot
Konsument, który dokonuje zakupów na odległość (np. przez Internet) może zawsze w terminie 14 dni od dnia odebrania produktu odstąpić od umowy i zwrócić zakupioną rzecz. Uprawnienie to jest szczególnie istotne w przypadku zakupu prezentów, które nie zawsze okazują się odpowiednie. W takiej sytuacji, nawet jeśli rzecz zakupiono po obniżonej cenie, sprzedawca nie może odmówić jej przyjęcia i zwrotu zapłaconej kwoty.
W przypadku zakupów przez Internet warto także zawsze zapoznać się z regulaminem świadczenia usług przez przedsiębiorcę, który powinien być przez niego udostępniony na stronie internetowej. Z kolei z zakupów dokonanych w sklepie stacjonarnym nie można już tak łatwo zrezygnować. Żadne przepisy nie nakazują sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru. Jednak wiele sklepów w okresie przedświątecznym wychodzi naprzeciw konsumentom i proponuje zwrot w określonym terminie bądź możliwość wymiany na inny towar. Zawsze można próbować negocjować z kierownikiem, właścicielem sklepu. Pamiętajmy, że jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy.
 
Aleksandra Pęska - Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile

rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl
 
Zapisz się na newsletter