11 grudnia Powiat Pilski oraz Gmina Piła podpisały ważne porozumienie, na mocy którego Gmina Piła przejmie zarządzanie wszystkimi drogami powiatowymi leżącymi w granicach administracyjnych miasta.Porozumienie kończy kilkuletni okres braku współpracy między samorządem Miasta Piły i Powiatu Pilskiego. Dokument zamyka ten etap i otwiera nowy rozdział we wspólnym zarządzaniu infrastrukturą drogową.
Dokument podpisali: Rafał Zdzierela, starosta pilski, Stefan Kowal, wicestarosta pilski i Beata Dudzińska, prezydent Piły. .
- Porozumienie to jest kluczowe, jeśli chodzi o utrzymanie infrastruktury drogowej w Pile. Zależy nam, aby wspólnie dbać o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. To porozumienie przywraca model partnerskiej współpracy między gminą a powiatem w tak ważnym zakresie jakim jest utrzymanie dróg i chodników - powiedziała Beata Dudzińska, prezydent Piły.
- Dokument ten przynosi konkretne i odczuwalne efekty. Drogi miejskie oraz ponad 43 km dróg powiatowych na terenie Piły będą miały jednego zarządcę – Zarząd Dróg i Zieleni. To pozwoli również na utrzymanie jednakowego standardu wszystkich chodników i ciągów pieszo- rowerowych oraz szybsze reakcje na wszelkie niedogodności na drogach - dodał Rafał Zdzierela, starosta pilski.
Gmina Piła, poprzez Zarząd Dróg i Zieleni, przejmie zarządzanie 27 ulicami powiatowymi o łącznej długości 43,253 km, a także powiatowymi obiektami inżynierskimi położonymi w granicach miasta 16 kwietnia 2026 r.
Miasto będzie odpowiedzialne m.in. za:
• zimowe i letnie utrzymanie ulic, chodników i ścieżek rowerowych,
• utrzymanie oznakowania drogowego i sygnalizacji świetlnej,
• bieżące interwencje i prace naprawcze,
• prowadzenie ewidencji dróg i kontroli technicznych,
• wydawanie decyzji dotyczących zajęcia pasa drogowego,
• obsługę strefy płatnego parkowania.
Co ważne, od 16 kwietnia 2026 r. Gmina przejmie również odpowiedzialność odszkodowawczą za szkody związane z użytkowaniem dróg.
Powiat Pilski będzie wspierać realizację przejętych zadań poprzez:
• 1 900 000 zł rocznej dotacji na bieżące utrzymanie dróg (min. 1 mln zł w roku 2026),
• 1 100 000 zł corocznej dotacji inwestycyjnej, której szczegóły będą określane w oddzielnych umowach.
Korzyści:
- zgłoszenia dotyczące dziur w jezdni, uszkodzonego znaku czy awarii sygnalizacji będą obsługiwane przez jednego zarządcę. To oznacza krótszy czas reakcji, sprawniejszą obsługę i mniej formalności,
- spójne zasady dotyczące chodników, zieleni, małej architektury i oświetlenia poprawią estetykę miasta oraz zapewnią większy komfort użytkownikom dróg,
- Gmina Piła będzie mogła planować remonty i modernizacje jednocześnie na drogach gminnych i powiatowych, bez rozdzielania kompetencji, co do tej pory utrudniało efektywne działania,
- wszystkie sprawy związane z pasem drogowym – m.in. zjazdy, zajęcia pasa czy lokalizacje urządzeń – będą załatwiane w jednym miejscu. To oszczędność czasu i uproszczenie procedur,
- Spójne zarządzanie pozwoli skuteczniej planować działania poprawiające bezpieczeństwo ruchu, w tym przebudowy skrzyżowań, przejść dla pieszych czy ciągów rowerowych.