Cała prawda o finansowaniu dróg powiatowych w Pile

Data: 06-03-2020    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

Cała prawda o finansowaniu dróg powiatowych w Pile Kto powinien wyremontować ulicę Kamienną w Pile – ważny odcinek drogi powiatowej nr 1173P  Zawada – Piła – znajdujący się w granicach miasta? Wbrew pojawiającym się informacjom - taki obowiązek spoczywa na władzach miasta Piły!

Podobnie obowiązek ten dotyczy remontów i modernizacji pozostałych dróg powiatowych na terenie Piły, w tym na przykład mostu B. Krzywoustego – stojącego w ciągu ulicy 11 Listopada.

- Podstawą finasowania inwestycji na drogach powiatowych w mieście Piła jest porozumienie zawarte 31 grudnia 2007 roku między Powiatem Pilskim reprezentowanym przez ówczesny Zarząd Powiatu w Pile starostę Tomasza Bugajskiego i wicestarostę Jana Marka Pikulika, a Gminą Piła reprezentowaną przez ówczesnego prezydenta  Zbigniewa Kosmatkę – wyjaśnia Arkadiusz Kubich, wicestarosta pilski i kontynuuje:

- Zgodnie z tym porozumieniem Powiat Pilski  co roku przekazuje Gminie Piła milion złotych na bieżące utrzymanie dróg powiatowych znajdujących się w granicach Piły oraz milion złotych na zadania inwestycyjne, w tym na drogach i obiektach inżynierskich jakim są na przykład mosty. I z tego obowiązku co roku Powiat Pilski się wywiązuje – podkreśla wicestarosta.  

Na mocy tego roku Powiat Pilski w ciągu minionych 12 lat przekazał Gminie Piła 24 mln zł!
Sugerowanie zatem, że remontem ulicy Kamiennej albo mostu Krzywoustego powinien zająć się  Powiat Pilski jest niewłaściwe i nie jest zgodne z zawartym porozumieniem.  
- Przypominam, że niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał postanowienie, na mocy którego to Urząd Miasta Piły  powinien zlecić wykonanie ekspertyzy stanu technicznego mostu B. Krzywoustego w Pile – dodaje wicestarosta Arkadiusz Kubich.

Powiat prowadzi remont drogi Zawada - Piła
Co z kolei tyczy się modernizacji drogi powiatowej Zawada – Piła, warto zaznaczyć, że Powiat Pilski jego potrzebę dostrzegł już wiele lat temu. Przypomnijmy, że w latach 2016 – 2018 wyremontował pierwszy odcinek drogi na terenie gminy Szydłowo, obecnie z kolei trwają prace na blisko 2 – km odcinku do ul. Kamiennej, wartości 2,2 mln zł. Inwestycję finansuje Powiat Pilski, a na to zadanie pozyskał 1,2 mln zł z Funduszu Dróg Samorządowych. Koniec remontu planowany jest w połowie czerwca tego roku.

Ustawowe obowiązki gminy
Warto zaznaczyć, że Powiat Pilski od 12 lat przekazuje Gminie Piła co roku milion złotych na remonty nawierzchni dróg powiatowych w mieście – czyli tzw. wierzchniej warstwy drogi. Pozostałe prace, jak budowa sieci kanalizacyjnej, wodociągowej to ustawowy obwiązek każdej gminy, bez względu na to do kogo należy droga: czy do gminy, powiatu czy województwa.

Nieuprawnione jest zatem zestawianie wydatków, np. 3,5 mln zł - na budowę infrastruktury wodociągowej na ul. Kamiennej, które poniosła gminna spółka MWiK, z milionem złotych, które co roku przekazuje Powiat Pilski. Ma ono wywrzeć wrażenie, że Gmina Piła cokolwiek Powiatowi daruje. Tymczasem to właśnie Gmina i przedsiębiorstwa przesyłowe pobierają opłaty od mieszkańców z tytułu dostarczania wody, odbierania ścieków i na tym zarabiają.  

Podobnie rzecz tyczy się oświetlenia drogi. Jego budowa to także ustawowy obowiązek Gminy, a nie powiatu, czy innego samorządu.  
Ponadto Gmina Piła uzyskuje niemałe dochody za zajęcie pasa drogowego – na reklamy, urządzenia drogowe. Tylko z tego tytułu - z racji „posiadania” dróg powiatowych - w 2019 r. Gmina Piła uzyskała dochody w wysokości ćwierć miliona złotych!  

Wkład Powiatu w remonty ulic: Młodych i Wawelskiej
Wicestarosta Arkadiusz Kubich podkreśla, że Powiat Pilski dokłada wszelkich starań, by wspierać  remonty dróg powiatowych w granicach Piły, czego dowodzą ważne i kosztowne remonty przeprowadzone choćby na ul. Wawelskiej czy ul. Młodych.
Na przykład modernizacja  ul. Młodych kosztowała 6 mln zł, inwestorem była Gmina Piła. Na to zadanie pozyskała 85 proc. środków z funduszy unijnych, z kolei Powiat Pilski przekazał 1,3 mln na wypłatę odszkodowań dla właścicieli gruntów przejętych na potrzeby budowy. Remont ul. Wawelskiej kosztował  ponad 17 mln i podobnie Gmina Piła pozyskała 85 procent dofinansowania z unijnych funduszy, a Powiat Pilski dołożył ok.1 mln zł na wypłatę odszkodowań.

W 2020 roku pół miliona na remont ul. Kamiennej
Z tegorocznego miliona złotych, które zgodnie z porozumieniem z 2007 r. Powiat Pilski zobowiązał się do przekazywania na modernizację dróg powiatowych w mieście Piła, Powiat deklaruje przekazać 500 tys. zł na modernizację ul. Kamiennej, podobnie jak w kolejnych latach. 
- Pozostałe 500 tysięcy zobowiązujemy się przekazać na budowę sygnalizacji świetle wzbudnej przy ul. Śniadeckich, przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym oraz przebudowę skrzyżowania ul. Wyspiańskiego i Słowackiego – zapowiada wicestarosta pilski Arkadiusz Kubich.
I dodaje:
- My dotrzymujemy porozumienia. Przez tyle lat ono funkcjonowało i nie wiadomo dlaczego teraz jest ono nagle podważane. Czy Gmina Piła chce je wypowiedzieć, podobnie jak przed laty dwa porozumienia o współpracy przy organizowaniu wydarzeń kulturalnych, sportowych i rocznicowych w mieście? Jeśli sobie władze miasta nie radzą z modernziacją dróg powiatowych w mieście to może i swoje drogi chcą przekazać nam w zarządzanie?  
Zapisz się na newsletter