Reklamacja samochodu z autokomisu

Data: 10-11-2016    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

Reklamacja samochodu z autokomisu

Kupiłam używany samochód z autokomisu, okazało się, że z autem są problemy – czy mam prawo do reklamacji? – pyta Pani Zofia z Osieka nad Notecią.



Oczywiście, że tak. Konsument może kierować roszczenia w razie niezgodności z umową do sprzedawcy. Przepisy o rękojmi odnoszą się również do sprzedaży rzeczy używanych. Niezgodność pojawia się, gdy rzecz nie nadaje się do umówionego celu, została wydana kupującemu w stanie niezupełnym, nie ma właściwości, które powinna mieć zgodnie z zapewnieniami sprzedawcy.

Kupujący, po stwierdzeniu wady, ma prawo do złożenia sprzedawcy oświadczenia o obniżeniu ceny, oświadczenia o odstąpieniu od umowy, żądania wymiany rzeczy na wolną od wad, bądź żądania usunięcia wady. Sprzedawca może wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć. Powinien to uczynić niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Wybór uprawnień przez konsumenta może być ograniczony w zależności od rodzaju rzeczy sprzedanej. Trudno bowiem wymagać, aby sprzedawca używanego samochodu o charakterystycznych parametrach wymienił go na inny wolny od wad, skoro konsument chciał ten konkretny model. W przypadku odstąpienia od umowy strony powinny zwrócić sobie spełnione świadczenia. Niezbędne do tego jest złożenie jednoznacznego oświadczenia.


Aleksandra Pęska - Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile

rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl