O czym warto wiedzieć kupując prezenty przez Internet?

Data: 16-12-2015    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

O czym warto wiedzieć kupując prezenty przez Internet?

Za kilka dni święta Bożego Narodzenia i coraz mniej czasu pozostaje na przygotowanie prezentów. Wielu z nas decyduje się na zakupy przez Internet, warto jednak wiedzieć, co zrobić gdy prezent okaże się nietrafiony czy przesyłka dotrze uszkodzona i jak nie dać się oszukać w sieci.

 



Zwrot prezentu kupionego przez Internet
Każdy konsument, który dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, ma prawo zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Do skutecznego odstąpienia od zawartej umowy konieczne jest złożenie sprzedającemu oświadczenia na piśmie. Bieg terminu rozpoczyna się następnego dnia, po dniu, w którym kupujący odebrał paczkę. Czternastodniowy termin może w pewnych przypadkach ulec wydłużeniu. Jeżeli ostatnim dniem na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu jest dzień ustawowo wolny od pracy, czas na skuteczną rezygnację upłynie dopiero z końcem najbliższego następującego po nich dnia roboczego. Przykładowo, jeżeli ostatni dzień przypadłby w piątek, 25 grudnia 2015 r., oświadczenie można wysłać jeszcze w poniedziałek 28 grudnia 2015 r. Nie ma potrzeby podawania powodu ani uzasadnienia swojej decyzji. Z odstąpieniem od umowy wiąże się konieczność zwrotu zakupionego towaru. Powinien on zostać odesłany do sklepu w niezmienionym stanie w ciągu 14 dni od wysłania oświadczenia. Sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie poniesione przez niego koszty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia.

Kto odpowiada za uszkodzoną przesyłkę?
Jeżeli sprzedawca wysłał pełnowartościowy towar, to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania. Należy pamiętać o tym, że zarzut zniszczenia towaru przez firmę kurierską nie może być gołosłowny. Dlatego zawsze, kiedy pojawia się kurier czy listonosz, trzeba sprawdzić, czy zamówiony towar dotarł do nas bez uszkodzeń i czy rzeczywiście odpowiada zamówieniu. Przesyłkę należy otworzyć w obecności listonosza, dopiero po opłaceniu i pokwitowaniu odbioru. Jeśli okaże się, ze towar jest uszkodzony, trzeba spisać protokół z dostawcą. Należy go spisać szczegółowo ponieważ dokument jest podstawą do późniejszej reklamacji. Przyjęcie przesyłki przez adresata bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia. Inaczej jest w przypadku, gdy szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki lub zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika, albo szkodę niedającą się zauważyć z zewnątrz odbiorca stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie siedmiu dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że powstała ona w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem adresatowi.   

Oszustwo przez Internet 
Robienie zakupów przez Internet uniemożliwia bezpośrednie zapoznanie się z towarem i jego zbywcą. Może więc dojść do sytuacji, w których nieuczciwy sprzedawca wystawiający swój towar na aukcji internetowej wykorzysta tę sposobność do sprzedaży niepełnowartościowego towaru albo, co gorsza, do wyłudzenia pieniędzy. Portale aukcyjne oferują systemy opinii o sprzedających. Przed dokonaniem zakupu należy zweryfikować rzetelność strony umowy.  Warto też zwrócić uwagę na zdjęcia, opis aukcji. W razie wątpliwości skontaktować się ze sprzedawcą i poprosić o więcej zdjęć bądź bardziej szczegółowy opis przedmiotu. Jeżeli zachodzi podejrzenie oszustwa lub próba wyłudzenia należy sprawę niezwłocznie zgłosić do właściwej miejscowo prokuratury. 


Aleksandra Pęska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile