Żeby Święta nas nie zaskoczyły

Data: 26-11-2013    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

Żeby Święta nas nie zaskoczyły

Jak pokazują statystyki, w tym roku polska rodzina na Boże Narodzenie planuje wydać około 1 126 zł. Z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności. Z najnowszych badań wynika, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do Internetu. W tym roku aż 46 procent planuje kupić upominki, korzystając z sieci.



Jeszcze moment i ruszymy do sklepów w poszukiwaniu przecenionych atrakcji i prezentów. W takich chwilach łatwo o pochopny zakup i niepotrzebny wydatek. 

Dokładna lista, trochę czasu i odrobina rozsądku - to obowiązkowy zestaw każdego konsumenta podczas świątecznych zakupów. Niestety, wciąż mało popularny.

Dlatego zawczasu przypominam, o czym powinniśmy pamiętać podczas zakupów.

  1. Dowiedz się, czy to faktycznie superokazja
    Nie kupuj od razu. Może się bowiem okazać, że pozorna przecena wcale nią nie jest. Porównując oferty różnych sklepów, zastanów się czy rzecz, którą wkładasz do koszyka jest faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
  2. Zapytaj sprzedawcę o możliwość zwrotu towaru
    Co zrobisz, gdy w domu dojdziesz do wniosku, że kolejny sweter lub buty nie są ci potrzebne? Pamiętaj, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia pieniędzy. Dlatego, zanim coś kupisz: zapytaj sprzedawcę, czy możliwy jest zwrot produktu. Jeśli tak, to jaki jest termin na oddanie. Jedyny warunek zwrotu to paragon i nienaruszona metka na towarze. Kiedy okaże się, że sklep nie przewiduje zwrotów, zapytaj sprzedawcę, czy możliwa będzie zamiana rzeczy na inną. 
    Wyjątek to zakupy przez Internet i poza lokalem przedsiębiorstwa. Masz prawo wycofać się z zakupu w ciągu 10 dni (nie musisz uzasadniać swojej decyzji), licząc od dnia dostarczenia zamawianego artykułu. Sprzedawca powinien powiadomić o tym prawie. Jeżeli tego nie zrobił, termin wydłuża się do 3 miesięcy. Rezygnując z zakupu, wysyłasz sprzedawcy pisemne oświadczenie i w ciągu 14 dni odsyłasz kupioną rzecz (na swój koszt). Sprzedawca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od daty otrzymania twojego oświadczenia o rezygnacji. Nie możesz zrezygnować z: rzeczy kupionej na aukcji, produktów, które szybko się psują, płyt CD, DVD, gdy usunąłeś ich oryginalne opakowanie.
  3. Odchodząc od kasy, weź dowód zapłaty (paragon lub potwierdzenie płatności kartą)
    Dokumenty te są podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. 
  4. Jeśli okaże się, że kupiona rzecz ma wadę, skorzystaj z prawa do reklamacji
    Jeśli okaże się, że kupiona rzecz ma wadę, sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie.  Pamiętaj, że masz prawo ją zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady (nie później niż w ciągu dwóch lat od daty zakupu). Natomiast sprzedawca musi rozpatrzeć twoją reklamację w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń. Wyjątek: wada, która była powodem obniżki ceny.
  5. Poproś Rzecznika Konsumentów o pomoc
    Gdyby sprzedawca nie chciał uznać twojej reklamacji, zwróć się o pomoc (jest bezpłatna) do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych. Możesz też poprosić o poradę eksperta z infolinii konsumenckiej – numer telefonu 800 007 007 lub skontaktować się z oddziałem terenowym Federacji Konsumentów. Jeżeli problem dotyczy reklamacji rzeczy kupionej na terenie Unii, zwróć się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (tel. 22 55 60 118).

 

Aleksandra Pęska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile
rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl

 

Zapisz się na newsletter