Związek Powiatów Polskich
Twitter
Facebook
BIP

Bądźmy czujni podczas wyprzedaży!

Data: 22-11-2018    Drukuj     Udostępnij

Bądźmy czujni podczas wyprzedaży! W piątek 23 listopada zaczną się sklepowe wyprzedaże i promocje w sklapach stacjonarnych, czyli akcja tzw. Black Friday (Czarny Piątek), a w poniedziałek Cyber Monday, kiedy to sklepy internetowe organizują wyprzedaże i promocje. Jak skorzystać z okazji, a nie dać się oszukać?  

- Bądźmy czujni, sklepy będą kusić wyprzedażami, ale zanim ulegniemy szałowi zakupów, sprawdźmy, czy okazja naprawdę jest okazją. Warto zachować zdrowy rozsądek - mówi  Aleksandra Pęska – Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile.

Ważne rady Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pile.
UWAGA! Niezależnie od tego, czy kupujemy towar u polskiego sprzedawcy, czy też za granicą, w cenie promocyjnej, regularnej, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.

Zakupy w sklepie stacjonarnym:
UWAGA! Kupując na wyprzedaży mamy prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, możemy zwrócić się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy, żądając naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możemy odstąpić od umowy.
- aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu.
- kiedy jesteśmy nie zadowoleni z zakupów bądź chcemy je oddać, pamiętajmy, jeżeli kupujemy stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.
- sprzedawca sam określa warunki, może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru.
- jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, mamy prawo kupić towar w korzystniejszej dla nas cenie.
- zwracajmy uwagę czy „promocja” rzeczywiście jest atrakcyjna – czy sprzedawca sztucznie nie podwyższył ceny wyjściowej.

Zakupy przez internet:
UWAGA! Mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. Towar zakupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
- Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Można również napisać je samodzielnie. Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.
- Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje.
- Towar można sprawdzić na takiej samej zasadzie jak w sklepie stacjonarnym. Jednak nie powinien nosić śladów użytkowania, jeśli takie są przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu.
- Ograniczenie zwrotu dotyczy produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy). Koszty zwrotu ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

UWAGA NA OSZUSTÓW W SIECI
Niestety Czarny Piątek to raj dla oszustów, podrabiane sklepy internetowe, w których wystawiane są produkty w bardzo atrakcyjnych – nawet jak na Black Friday – cenach. Takie oferty nie wzbudzają podejrzeń – w końcu ciężko tego dnia znaleźć sklep, który nie stara się przyciągnąć klientów wyjątkową okazja. Dlatego przed kliknięciem „ZAMAWIAM I PŁACĘ” zwróćmy uwagę na:
Regulamin – w pierwszych akapitach powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą.
Kontakt – w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
Opinie innych klientów – sprawdź informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub w mediach społecznościowych.
Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji.
Sposób płatności – jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania.  
Ogólny wygląd strony internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia.
Produkty z Chin – upewnijmy się, czy nie korzystamy z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdźmy, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań:
"sprzedawca towaru z Azji, nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru, Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę, z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych".