Związek Powiatów Polskich
Twitter
Facebook
YouTube
BIP

Zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej

ZASADY UDZIELANIA NIEODPŁANEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁANEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ w 2019
 

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

  1. poinformowanie osoby fizycznej, osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postepowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub,
  2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
  3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa powyżej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
  4. nieodpłatną mediację, lub
  5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postepowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
 

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:

  1.  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
 

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:

Działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osoba uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych  oraz zabezpieczenia społecznego.
 

Edukacja prawna

Obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechnienia wiedzy o:
  1. Prawach i obowiązkach obywatelskich,
  2. Działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej;
  3. Mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów;
  4. Możliwości udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa;
  5. Dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
 

Nieodpłatna mediacja

Obejmuje:
  1. Poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiazywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
  2. Przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
  3. Przygotowanie projektu wnioskui przeprowadzenie postepowania mediacyjnego w sprawie karnej;
  4. Przeprowadzenie mediacji;
  5. Udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem
Nieodpłatne mediacja nie obejmuje spraw do których:
  1. Sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postepowania mediacyjnego;
  2. Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron wstępuje przemoc.
 

Osoby uprawnione:

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieopłatnego poradnictwa obywatelskiego składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Adwokat lub radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach w których udzielane są nieodpłatne porady prawne na obszarze powiatu.

UWAGA!
OSOBY Z TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKOWANIU SIĘ  i ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ, KTÓRE NIE MOGĄ STAWIĆ SIĘ W PUNKCIE OSOBIŚCIE
W celu  zapewnienia jak najlepszej obsługi, osoby mające trudności w komunikowaniu się oraz osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście powinny zgłosić się przynajmniej 3 dni przed planowanym terminem porady.  Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową można udzielić porady prawnej poza punktem.
Zgłoszeń można dokonać pisemnie na adres: Wydziału Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa, al. Niepodległości 33/ 35, 64-920 Piła, e-mailem marta.wojnar@powiat.pila.pl lub telefonicznie pod numerem  67 210 93 86 lub numerem wskazanym przez starostę – 67 210 83 80

 
© Copyrights Starostwo Powiatowe w Pile   |   Polityka prywatności
Agencja Interaktywna Sun Group