Rzecznik konsumentów radzi - co zrobić z niechcianymi przyborami szkolnymi?

Data: 13-09-2016    Drukuj     UdostÄ™pnij     UdostÄ™pnij

Rzecznik konsumentów radzi - co zrobić z niechcianymi przyborami szkolnymi?

Na poczÄ…tku wrzeÅ›nia kupiÅ‚am wnuczce przybory szkolne i nowy plecak, niestety nie spodobaÅ‚ jej siÄ™ prezent. Czy mogÄ™ oddać wszystko do sklepu i zażądać zwrotu gotówki albo wymiany na inny towar? – pyta pani Ewa ze ÅšmiÅ‚owa.



Jeżeli zakup zostaÅ‚ dokonany w sklepie stacjonarnym, terminy i zasady zwrotu okreÅ›lajÄ… sami przedsiÄ™biorcy. PeÅ‚nowartoÅ›ciowy towar można zwrócić do sklepu tylko wtedy gdy zgodzi siÄ™ na to sprzedawca. Niektóre sklepy przewidujÄ… możliwość zwrotu towaru nawet do 30 dni od momentu zakupu. Plecaki, podrÄ™czniki, przybory szkolne zakupione w sklepie stacjonarnym nie podlegajÄ… zwrotowi, chyba, że posiadajÄ… wady. Zazwyczaj zwrotu dokonujemy na podstawie paragonu lub innego dowodu zakupu. Jednak przed zakupem dobrze jest zapytać sprzedawcÄ™ czy przysÅ‚uguje nam prawo do zwrotu. Co innego w przypadku gdy przybory szkolne zakupione sÄ… przez Internet, wówczas można zwrócić je sprzedawcy bez podawania przyczyny. Jednak żeby to byÅ‚o możliwe trzeba w ciÄ…gu 14 dni od dnia otrzymania paczki z zamówionymi artykuÅ‚ami wysÅ‚ać sprzedawcy oÅ›wiadczenie o odstÄ…pieniu od zawartej umowy. Sprzedawca internetowy ma obowiÄ…zek udostÄ™pnienia wzoru oÅ›wiadczenia o odstÄ…pieniu od umowy i poinformowaniu o możliwoÅ›ci skorzystania z takich uprawnieÅ„. Jeżeli konsument nie zostaÅ‚ poinformowany o prawie do dostÄ…pienia od umowy, uprawnienie to wygasa dopiero po upÅ‚ywie 12 miesiÄ™cy od dnia upÅ‚ywu 14-dniowego terminu na odstÄ…pienie. Sprzedawca musi zwrócić Konsumentowi wszystkie dokonane przez niego pÅ‚atnoÅ›ci nie później niż w terminie 14 dni, w takim samym czasie konsument musi odesÅ‚ać towar do sprzedawcy. Prawo do odstÄ…pienia nie przysÅ‚uguje w przypadku umowy, której przedmiotem Å›wiadczenia sÄ… nagrania dźwiÄ™kowe lub wizualne albo programy komputerowe.

Podstawa prawna ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827)                

Aleksandra Pęska - Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile
rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl

Zapisz siÄ™ na newsletter